För nya medlemmar

Till dig som nyinflyttad i föreningen vill styrelsen börja med att hälsa dig välkommnen. Vi vill samtidigt informera dig som medlem och bostadsrättsägare i vår förening att det finns information som du behöver känna till och förväntas följa.

 Inflyttning

 

Låt oss börja med vad du som medlem bidrar med

Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar. Alla är skyldiga att följa trivsel/ordningsreglerna, som gäller för alla som bor i huset/husen och besökare. Bostadshuset skall vara en trygg plats där du vet vem din närmsta granne är, för väldigt enkla säkerhets-trygghetsskäl. Vi förväntar oss att portkoder hanteras varsamt, att vänner inte stör grannar och att vi gemensamt håller rent i fastigheten. Trivselreglerna finns på hemsidan och i våra kommunikationsverktyg. Om reglerna inte följs kan det leda till uppsägning efter en anmodan från styrelsen. 

Låt oss fortsätta med vad vi som styrelse ansvarar för

Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen, fastigheten och verkställa beslut tagna på styrelsemöten samt föreningsstämman.

Föreningens intäkter består av årsavgifter från medlemmar, hyresgäster och intäkter från garage- och förrådsuthyrning. Dessa intäkter ska alltså täcka samtliga kostnader vi gemensamt har. Var rädd om vår gemensamma fastighet och anläggningar. Släng inte sådant som kan orsaka stopp i avloppet och tänk på att inte använda vatten i onödan, för även om du inte åtgärdar problemen så är det en direkt konsekvens på vår budget och kostnader för dig som medlem. Vi alla vill ha en trevlig förening med låga avgifter - både för dig och din granne. 

Så här kommunicerar vi i föreningen 

mitt.riksbyggen.se

Alla medlemmar i föreningen har tillgång till mitt.riksbyggen.se som är din portal. Här gör du felanmälningar, tidigare avier och blir informerad om större långtgående händelser som påverkar dig och ditt boende. Det går också bra att kontakta kundservice dygnet runt på 0771–860 860 för information eller hjälp.

Informationsvägen är enkelriktad, alltså ett kommunikationsverktyg där Styrelsen informerar. Du som medlem i vår förening förväntas logga in här åtminstone en gång i månaden för att inte gå miste om viktig information samt underlätta förvaltningsarbetet av föreningen, fastigheten och dina grannar.

boappa (appStore, Google Play)

Boappa används i föreningen för att på ett enkelt sätt kommunicera med och mellan medlemmar.här publiceras information om kortare initiativ och händelser som inte sträcker sig över långa perioder. Exempel kan vara att tillsammans sätta upp studsmattan, tillfälligt/planerat strömavbrott eller om nätverket ligger nere. Den typen av uppdateringar eller frågor som inte är statisk över lång tid passar bra här. 

Du har möjlighet att ställa frågor till styrelsen, men vänligen undersök först själv om du kan hitta svar. I boappa kan du även chatta med grannar, skapa en egen profil med yrkestitel/erfarenhet - saker som hjälper oss i föreningen. Om vi hjälps åt att minimera kostnader så tjänar vi alla på det. Du förväntas logga in här regelbundet och ha notifieringar på. Du kan när du loggat in stänga av mailnotifieringar för vanliga inlägg.

Digital tavla / anslagstavlor

I entrén till 9:an finns en digital tavla med listor på samtliga boende. Ibland delar styrelsen även ut informationsblad i respektive brevlåda, men vi försöker att använda så få blad som möjligt för enklare hantering, miljöaspekt och styra information till rätt kanaler.


🟢 Fastigheten har i anslutning till garaget ett soprum för källsortering

🟠 Fastigheten har två gemensamma tvättstugor, en i 9an samt 11an

🔵 Fastigheten har på källarplan i 11an ett skyddsrum anpassat för 120 personer